15 ژوئن 2023 - هنگامی که روزه‌داری متناوب در میان سلبریتی‌های هالیوود رایج شد، بدبینان از "ایده ی حذف وعده‌های غذایی" استقبال نکردند. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که این ایده ممکن است چندان دور از فایده نباشد. مرور مقالات منتشر شده در این زمینه نشان داد که نوع خاصی از خوردن محدود ممکن است شانس ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد و سلامت کلی شما را بهبود بخشد. این نوع روزه داری که به عنوان غذا خوردن با محدودیت زمانی شناخته می شود، به معنای داشتن وعده های غذایی منظم اما کمتر، حذف میان وعده های آخر شب و نخوردن به مدت 12 تا 14 ساعت (اغلب در طول شب) است.

پس از بررسی جامع مطالعات و مرورهای منتشر شده، محققان به ارتباط بین تعداد وعده های غذایی و چاقی و دیابت نوع 2 پی بردند.

دکتر Krzysztof Czaja، دانشیار علوم زیست پزشکی در کالج دامپزشکی UGA، گفت: آنچه در طی چندین دهه آموختیم، این بود که باید سه وعده غذایی در روز، به اضافه میان وعده دریافت کنیم. متأسفانه به نظر می رسد این یکی از دلایل چاقی باشد.سبک خوردن سه وعده غذایی و میان‌وعده از پایین آمدن سطح انسولین در طول روز جلوگیری می‌کند و با مقدار کالری و قندی که آمریکایی‌ها به طور متوسط مصرف می‌کنند، می‌تواند گیرنده‌های انسولین بدن را بیش از حد تحت فشار قرار دهد، که منجر به مقاومت به انسولین و اغلب دیابت نوع 2 می شود.

او افزود: به همین دلیل کاهش چربی بدنی، بسیار سخت است. ما به بدن خود فرصتی برای استفاده از آن نمی دهیم. خوردن وعده های غذایی کمتر در روز باعث می شود که این ذخایر چربی به عنوان منبع انرژی به جای شکری که مصرف می کنیم، استفاده شوند.

رویکرد مدرن غذا خوردن، ساعت بیولوژیکی بدن را مختل می کند

محققان دریافتند که محدودیت زمانی غذا خوردن به بدن اجازه می دهد تا آرام شود و سطح انسولین و گلوکز را کاهش دهد که به نوبه خود می تواند مقاومت به انسولین، سلامت مغز و کنترل قند خون را بهبود بخشد. همچنین می تواند کالری دریافتی را حدود 550 کالری در روز بدون استرس شمارش کالری، کاهش دهد.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که اختلال در برنامه‌های خواب و وعده‌های غذایی می‌تواند نوع و میزان باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها را در دستگاه گوارش تغییر دهد. اما روزه گرفتن ممکن است تاثیرات مثبتی بر میکروبیوم روده داشته باشد و به طور بالقوه از التهاب و انواع اختلالات متابولیک جلوگیری کند.

علاوه بر این، این بازنگری نشان داد که غذا خوردن در زمان محدود در طول روز می‌تواند به تنظیم هورمون‌های مسئول تنظیم اشتها و سطح انرژی کمک کند.

طبق این مقاله، برنامه غذایی منظم، خوردن صبحانه و کاهش وعده های غذایی و میان وعده ها می تواند به پیشگیری از چاقی و دیابت نوع 2 کمک کند. اما همه صبحانه ها یکسان نیستند، بر چربی ها و پروتئین های سالم مانند تخم مرغ تمرکز کنید و از غلات و شیرینی های صبحانه ی مملو از قند اجتناب کنید.

اگرچه به نظر می ‌رسد محدودیت زمانی غذا خوردن باعث بهبود سلامتی می ‌شود، اما محققان دریافتند که انواع دیگر محدودیت ‌های غذایی، مانند روزه گرفتن متوالی در چند روز پشت سر هم، فواید کمی به همراه دارند.

وعده های غذایی منظم اما کمتر می تواند از چاقی و اختلالات متابولیک جلوگیری کند

بیش از چهار نفر از هر 10 آمریکایی از نظر بالینی چاق هستند، به این معنی که وزن آنها بالاتر از حدی است که برای قد آنها در نظر گرفته می شود. طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تقریباً 10٪ جمعیت آمریکا به شدت چاق هستند.

چاقی ممکن است منجر به انواع بیماری ها، از جمله دیابت نوع 2، بیماری قلبی و حتی برخی از سرطان ها شود.

دکتر Czaja، گفت: چاقی در حال حاضر یک اپیدمی است، به ویژه در ایالات متحده. این یک بیماری قابل پیشگیری است. وقتی ما شروع به مرور تحقیقات کردیم، متوجه شدیم که انسان های باستان هر روز غذا نمی خوردند. این بدان معناست که بدن ما بدون نیاز به غذا در هر روز، تکامل یافته است.رویکرد مدرن سه وعده غذایی به همراه میان وعده، دهه‌ها پیش رایج شد، و شکستن این الگو، سخت است.

دکتر Czaja، گفت: اما سیگنال‌های روده و مغز ما برای این نوع غذا خوردن طراحی نشده است.

محققان هشدار می دهند که یک اندازه غذا خوردن برای همه ی افراد و شرایط مختلف، مناسب نیست. برای مثال، افراد کوچکتر و کم تحرک نسبت به ورزشکاران قد بلندتر به کالری کمتری نیاز دارند. بنابراین برای برخی، یک وعده غذایی غنی از مواد مغذی ممکن است کافی باشد، در حالی که دیگران ممکن است به مقدار بیشتری مواد غذایی نیاز داشته باشند.

اما یک چیز در مطالعاتی که آنها بررسی کردند، کاملاً واضح بود: وعده های غذایی کمتر اما از مواد غذایی با کیفیت بالا، راهنمای خوبی برای افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی است.

دکتر Czaja، گفت: همچنین قطعا از خوردن غذا در انتهای شب خودداری کنید. میان‌وعده‌های نیمه ‌شب انسولین را افزایش می‌دهد، بنابراین به جای اینکه در هنگام خواب به حالت استراحت برویم، دستگاه گوارش ما روی هضم غذا کار می‌ کند.

این مطالعه در مجله ی Nutrients منتشر گردید.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2023/06/230615105247.htm